01-01-2010
Uitgebreide beschrijving:Een zeer uitgebreide beschrijving van deze kaart kun je vinden in mijn boek de Runentarot. |
|
Het plaatje:Op een open plek in het woud staat een gigantische boom. Deze steekt mijlenver boven het bos uit. Tegen de boom staat een enorme speer met een rode schacht. De vergulde punt straalt. Voor de boom staat Yggr de verschrikkelijke. Hij is helemaal zwart geverfd en zijn ogen schitteren woest. Hij draagt een halsketting van wolventanden. Om zijn schouders hangt een wolvenhuid. Verder is hij naakt. Zijn geslachtsdelen zijn groot en gezwollen. Zijn penis (speer) steekt recht vooruit. Voor zijn voeten ligt een zwart geverfde man op zijn buik. Ook hij is naakt. Dit is de vorige Yggr. Hij is verslagen en dood. Zijn hart is uit zijn borstkas gesneden. In zijn rug gaapt een enorm gat. De nieuwe Yggr heeft een hart in zijn handen. Daaruit heeft hij een enorme hap genomen. Hij is bezig het hart te verslinden. Op de achtergrond zit Óðinn op zijn gigantische achtbenige paard Sleipnir. Hij draagt een blauwe mantel, een breedgerande hoed en een grote speer. Onder de rand van zijn hoed vlamt zijn ene oog. Hij heeft een lange grijze baard. Uitleg:De wolf (de oude Yggr, het dierlijke zelf) is verslagen en de leerling neemt zijn kracht (hart, tanden) over. Yggr heeft nu toegang tot de wereldboom en kan reizen door Yggdrasil. TRANCE-FORMATIE:Een TRANCE-FORMATIE over deze Rune kun je vinden op de CD Runentarot 8, De Speren. |
Betekenis: |
|
Hart: |
Je hart verlangt naar de overwinning op je egoïstische zelf. Zelfoverwinning is in het centrum van de aandacht. |
Hoofd: |
Richt je aandacht op zelfoverwinning. Visualiseer je overwinning op je dierlijke zelf. Stel je voor, dat je je dierlijke zelf aan je speer rijgt en dat je zijn hart verslindt. |
Rechterbeen: |
Ga bewust op weg naar zelfoverwinning. |
Linkerarm: |
Je stelt je open voor hulp van de oude Yggr. Je dierlijke zelf is sterker. Of: Je weert Yggr af. |
Rechterarm: |
Je steekt je speer in de buik van je dierlijke zelf. Je overwint jezelf. |
Linkerbeen: |
Onbewust ben je op weg naar inwijding en zelfoverwinning. |
Seksualiteit: |
Je overwint je instinctieve seksuele zelf en neemt de beheersing over. Je leert zelf je seksuele leven te bepalen. |
Definitie: |
Je dierlijke zelf is de oorzaak van je probleem. Je egoïstische motieven veroorzaken problemen of hinderen je. |
Goed: |
Zelfoverwinning in nu nuttig. |
Slecht: |
Zelfoverwinning is nu schadelijk. Sluit vrede met je dierlijke zelf en leer te leven met je tekortkomingen. |
Verleden: |
Kort geleden beleefde je een zelfoverwinning of een inwijding. |
Heden: |
Het is nu de tijd om jezelf te overwinnen of op zoek te gaan naar inwijding. |
Toekomst: |
In de nabije toekomst kun je jezelf overwinnen of ga je op zoek naar inwijding. |
Uitkomst: |
Zelfoverwinning is het natuurlijk gevolg. Je verslaat je dierlijke zelf en neemt zijn kracht over. |
Urð: |
Je wordt één met Yggr. Je verslaat je lager zelf. |
Róta: |
Wortel jezelf in Yggr, je dierlijke kracht. Accepteer het dier in jezelf. |
Skuld: |
Om je schuld af te lossen dien je Yggr te verslaan en de wereldboom te beklimmen. |
TRANCE-FORMATIE:Een TRANCE-FORMATIE over deze Rune kun je vinden op de CD Runentarot 8, De Speren. Copyright© Andreas Firewolf
1988, 1992, 1995, 1998, 2000, 2001, 2003, 2006, 2010. |
Dit formulier is UITSLUITEND om commentaar te geven op deze pagina. Wat u schrijft kan gepubliceerd worden.
Om een bericht te sturen naar Andreas Firewolf klikt u op Contact formulier
Om feedback te geven op deze pagina klikt u op:
Twee geleide visualisaties leren je de Runentarot heel goed kennen en er mee te werken.
Beknopte autobiografie van Firewolf.
Deze website heeft veel pagina's en veel informatie. Deze pagina geeft u informatie over hoe u door deze websites kunt navigeren.
Over de IJslandse wereldboom:
over de noordse goden en godinnen
over de Joten (vuurreuzen) en hrimthursen (ijsreuzen)
48 lessen over de werelden van het ijs, het vuur, de zee en de wind
Online raadplegen van de Runentarot
25 Runenkaarten, gebaseerd op de oude noorse Runenrij.
De kaart Ginnunga Gap: het misleidende gat, de grote leegte.
48 Wereldkaarten, gebaseerd op de werelden van Yggrdasil.
Vier keer twaalf werelden, overeenkomstig de vier elementen en hun symbolen: Schilden, Drinkhoorns, Zwaarden en Speren.
20 Klasse kaarten.
Vier keer vijf kaarten, overeenkomstig de vier elementen.
Voor ieder element de klassen Knecht, Vrije, Leider, Krijger en Aas.
Online raadplegen van de Runentarot
En we beginnen met Ginnunga-gap.
In het begin was
Ginnungagap
het misleidende gat
de grote jonge chaos.
De werelden van Niflheimar. 12 Wereld kaarten van ijs en mist.
De werelden van Vanaheimar. 12 Wereld kaarten van zee en water.
De werelden van Jötunheimar. 12 Wereld kaarten van vuur.
is de eerste wereld van Ásaheimar: Vé, het heilige woud. Hier kunnen Vílir en Vé je inwijden.
is de tweede wereld van Ásaheimar: Thrúdvangardr. Hier hebben Thór en Sif een eenvoudige boerenhoeve.
is de derde wereld van Ásaheimar: Vindheim. Hier hoedt de wijze Hœnir zijn schapenwolkjes.
is de vierde wereld van Ásaheimar: Ásgarðr. Hier wonen Óðinn en Frigg in Walhalla.
is de vijfde wereld van Ásaheimar: Baldrgardr. Hier wonen Baldr de Witte en zijn vrouw Nanna.
is de zesde wereld van Ásaheimar: Glitnir. Hier spreekt Forseti recht.
is de zevende wereld van Ásaheimar: Fárangrsfors. Hier wonen Loki en Sigyn naast een waterval van lust en plezier.
is de elfde wereld van Ásaheimar: Vingólf. Hier test Vár of je waarachtig bent en de waarheid spreekt.
is de achtste wereld van Ásaheimar: Idavöllr. Hier staat de tempel van Týr en Iðun.
is de negende wereld van Ásaheimar: Himinbjörg. Hier doet Heimdallr wat noodzakelijk is.
is de tiende wereld van Ásaheimar: Ydalir. Hier kun je Ullr vragen om je occulte vermogens te activeren.