01-01-2010
Uitgebreide beschrijving:Een zeer uitgebreide beschrijving van deze kaart kun je vinden in mijn boek de Runentarot. |
|
Het plaatje:Op de kaart van Thrúdvangardr zie je een schone rivier die zich rustig door het landschap slingert. Op een terp staat een eenvoudige houten boerenhoeve met een dak van ronde bronzen schilden. Deze schitteren en stralen in de zon. De hoeve is omgeven door een haag van lijsterbessen. Twee bokken grazen naast de hoeve. Onder een afdak staat de bokkenwagen met twee enorme houten wielen met acht spaken. De wielen zijn beslagen met brons. Een grote brede man staat voor de hoeve. Hij heeft een rode mantel en een enorme rode baard. Om zijn middel draagt hij zijn krachtgordel met een grote bronzen gesp. Aan de krachtgordel hangt een zware hamer. Hij draagt een paar ijzeren handschoenen. Naast hem staat een stevige mooie vrouw met goudgeel haar en blauwe ogen. Zij is gekleed in een eenvoudig wollen kleed. Haar haar wordt bijeengehouden door een gouden gesp. Uitleg:De man is Thór, de vrouw is zijn ega Sif. Sif is de moeder van het koren. Haar gouden haren worden vaak uigelegd als het rijpe koren. Het afsnijden van haar haren komt neer op het oogsten van het graan. In latere tijden werd dit aan Loki toegeschreven en uitgelegd als een schelmenstreek. Deze wereld is verbonden met de navelchakra. De navelchakra is het voornaamste centrum van brute fysieke kracht en astrale wilskracht. Met de navelchakra zijn we verbonden met de emotionele sfeer. De krachtgordel stimuleert de navelchakra van Thór. In de windwerelden maken we scherp onderscheid tussen kracht, macht (8 van speren) en mogen (10 van speren). Kracht heeft een directe uitwerking. Wanneer je een rotsblok optilt, heb je kracht. Als je een rotsblok omhoog hijst met een katrol, heb je macht. Als je vijf mensen opdraagt het rotsblok op te tillen heb je ook macht. Je hebt dan de beschikking over fysieke kracht zonder deze zelf te hoeven bezitten. En mogen (of vermogen) staat voor de hoeveelheid energie die je kunt aanwenden. TRANCE-FORMATIE:Een TRANCE-FORMATIE over deze Rune kun je vinden op de CD Runentarot 8, De Speren. |
Betekenis: |
|
Hart: |
Je hart is sterk en moedig. Je hebt veel kracht. De situatie wordt beheersd door een enorme woeste kracht. |
Hoofd: |
Visualiseer dat je kracht hebt, sterk bent. Richt je aandacht op het verkrijgen of beheersen van kracht. |
Rechterbeen: |
Neem bewust stappen om je kracht te vergroten. |
Linkerarm: |
Accepteer hulp van een krachtig persoon of een krachtig instrument. Of: Je weert een krachtig persoon af. |
Rechterarm: |
Gebruik je kracht. Werp met woeste kracht je donderhamer. |
Linkerbeen: |
Onbewust ben je op weg naar meer kracht. |
Seksualiteit: |
Je seksualiteit is heel erg krachtig. Met je seksuele energie kun je bevruchten (vooral geestelijk), vruchtbaar maken (bijvoorbeeld een akker) en helen met seksuele energie. |
Definitie: |
De oorzaak van je probleem ligt in het gebruik van brute kracht. Misschien ben je zelf te gewelddadig geweest. Of misschien hebben anderen brute kracht gebruikt. |
Goed: |
Het is gunstig om brute kracht te gebruiken of emotioneel te worden. Soms hebben mensen geestelijk of lichamelijk een flink pak slaag nodig, voordat ze rekening houden met jou. Het is goed om stevig voor jezelf op te komen, zonder acht te slaan op de consequenties. Laat het rationeel gedrag maar even varen en mep er eens lekker op los. Of schreeuw je woede er eens lekker uit. |
Slecht: |
Brute kracht werkt verkeerd uit. Houd je emoties in toom en beheers je, kost wat kost. Gedraag je rationeel en wacht geduldig af. Je wordt emotioneel wanneer mensen dingen doen die botsen met je opvoeding. Laat je opvoeding eens los. Er zijn betere manieren om te leven. Je hoeft je niet net als je vader/moeder te gedragen. |
Verleden: |
In het verleden was je sterk of je hebt veelvuldig brute kracht gebruikt. Je was ook emotioneel. Daar begin je je nu van los te maken. |
Heden: |
Je bent sterk en zelfstandig. In het hier en nu gebruik je brute kracht overeenkomstig jouw normen en waarden. Dat uit zich in woede-uitbarstingen, verliefdheid, doordrukken van je wil, etc. |
Toekomst: |
In de nabije toekomst word je emotioneel en gebruik je brute kracht zonder overleg. Je maakt je los van je ouders of van je groep. Je gaat meer op eigen benen staan en je trekt fysiek of psychologisch de wijde wereld in. |
Uitkomst: |
(Het gebruik van) brute kracht is onvermijdelijk. Bereid je geestelijk en lichamelijk voor op een strijd. Trek je krachtgordel en ijzeren handschoenen aan en neem je strijdhamer in je handen. |
Urð: |
Je wordt één met Thór. Je gebruikt brute kracht of je ontsteekt in Ásenwoede. Je leert omgaan met brute kracht. |
Róta: |
Wortel jezelf in emotionele kracht. Accepteer je emoties. Leer emotioneel te zijn en je op emotionele wijze uit te drukken. |
Skuld: |
Om je schuld af te lossen dien je krachtig op te treden. Misschien moet je met je donderhamer wat ijsreuzen (problemen) tot poedersneeuw verpulveren. |
TRANCE-FORMATIE:Een TRANCE-FORMATIE over deze Rune kun je vinden op de CD Runentarot 8, De Speren. Copyright© Andreas Firewolf
1988, 1992, 1995, 1998, 2000, 2001, 2003, 2006, 2010. |
Dit formulier is UITSLUITEND om commentaar te geven op deze pagina. Wat u schrijft kan gepubliceerd worden.
Om een bericht te sturen naar Andreas Firewolf klikt u op Contact formulier
Om feedback te geven op deze pagina klikt u op:
Twee geleide visualisaties leren je de Runentarot heel goed kennen en er mee te werken.
Beknopte autobiografie van Firewolf.
Deze website heeft veel pagina's en veel informatie. Deze pagina geeft u informatie over hoe u door deze websites kunt navigeren.
Over de IJslandse wereldboom:
over de noordse goden en godinnen
over de Joten (vuurreuzen) en hrimthursen (ijsreuzen)
48 lessen over de werelden van het ijs, het vuur, de zee en de wind
Online raadplegen van de Runentarot
25 Runenkaarten, gebaseerd op de oude noorse Runenrij.
De kaart Ginnunga Gap: het misleidende gat, de grote leegte.
48 Wereldkaarten, gebaseerd op de werelden van Yggrdasil.
Vier keer twaalf werelden, overeenkomstig de vier elementen en hun symbolen: Schilden, Drinkhoorns, Zwaarden en Speren.
20 Klasse kaarten.
Vier keer vijf kaarten, overeenkomstig de vier elementen.
Voor ieder element de klassen Knecht, Vrije, Leider, Krijger en Aas.
Online raadplegen van de Runentarot
En we beginnen met Ginnunga-gap.
In het begin was
Ginnungagap
het misleidende gat
de grote jonge chaos.
De werelden van Niflheimar. 12 Wereld kaarten van ijs en mist.
De werelden van Vanaheimar. 12 Wereld kaarten van zee en water.
De werelden van Jötunheimar. 12 Wereld kaarten van vuur.
De werelden van Ásaheimar. 12 Wereld kaarten van wind.
Midgardr of Midden Aarde is de fysieke aarde. De vier elementen komen hier samen. Hier vinden we het centrum van Yggdrasil. De drie wortels en de stam komen hier tesamen. En Yggdrasil wordt bewaakt door Yggr.
is de eerste wereld van Ásaheimar: Vé, het heilige woud. Hier kunnen Vílir en Vé je inwijden.
is de derde wereld van Ásaheimar: Vindheim. Hier hoedt de wijze Hœnir zijn schapenwolkjes.
is de vierde wereld van Ásaheimar: Ásgarðr. Hier wonen Óðinn en Frigg in Walhalla.
is de vijfde wereld van Ásaheimar: Baldrgardr. Hier wonen Baldr de Witte en zijn vrouw Nanna.
is de zesde wereld van Ásaheimar: Glitnir. Hier spreekt Forseti recht.
is de zevende wereld van Ásaheimar: Fárangrsfors. Hier wonen Loki en Sigyn naast een waterval van lust en plezier.
is de elfde wereld van Ásaheimar: Vingólf. Hier test Vár of je waarachtig bent en de waarheid spreekt.
is de achtste wereld van Ásaheimar: Idavöllr. Hier staat de tempel van Týr en Iðun.
is de negende wereld van Ásaheimar: Himinbjörg. Hier doet Heimdallr wat noodzakelijk is.
is de tiende wereld van Ásaheimar: Ydalir. Hier kun je Ullr vragen om je occulte vermogens te activeren.