01-01-2010
Uitgebreide beschrijving:Een zeer uitgebreide beschrijving van deze kaart kun je vinden in mijn boek de Runentarot. |
|
Het plaatje:Een stralende gouden brug voert over een brede snelstromende rivier. In de rivier steken zwaarden en speren omhoog. In het water worden mensen meegesleurd. Zij proberen de vlijmscherpe wapens te ontwijken. Maar de één na de ander wordt opengereten. Een man gilt het uit, terwijl hij op een vlijmscherp zwaard gesmeten wordt door het kolkende water. Op de brug staat een grote vrouw in een zware lederen wapenrusting. Voor haar borstkas en buik heeft zij een rond stalen schild gebonden. Dit is rond en beschilderd met een pentagram. In haar handen heeft zij een gigantisch zwaard, dat zij met twee handen vasthoudt. Aan de andere kant van de rivier ligt het paradijs. Op groene heuvels grazen schapen en geiten. Prachtige vruchtbomen dragen sappig fruit. In de verte op een hoge heuvel staat een schitterende witstenen vesting met een gouden dak. Het dak schittert in de zon. Uitleg:De Gjallar is de scheiding tussen de hoger ontwikkelde mensen en de dierlijke mensen. Zolang je gedomineerd wordt door de groepsgeest, zolang je de mentaliteit hebt van een kuddedier, hoor je niet thuis in Jötunheimar. Kuddedieren worden van de brug gestoten en komen om in de Gjallar. Als je je van je ouders hebt losgemaakt en je bent op weg naar geestelijke volwassenheid, dan mag je passeren en ben je hartelijk welkom in Jötunheimar. Niflheimar is de duistere wereld van seksuele en andere begeerten en sensaties. Vanaheimar is de wereld van de emoties. Beide gebieden zijn nog tamelijk dierlijk. Jötunheimar is de wereld van het mentale. De Gjallarbrú is de scheiding tussen Midgardr en Jötunheimar. Pas als je een behoorlijke mentale ontwikkeling hebt doorgemaakt ben je welkom bij de Joten. De Joten zijn vuurreuzen en zij smeden hun gedachten en gevoelens. Zij zijn zorgvuldig met hun woorden, omdat ze weten wat woorden kunnen aanrichten. Een woord is maar al te vaak een wapen, waarmee je de ziel van je medemensen verwondt. TRANCE-FORMATIE:Een TRANCE-FORMATIE over deze Rune kun je vinden op de CD Runentarot 7, De Zwaarden. |
Betekenis: |
|
Hart: |
Je hart maakt onderscheid. Je onderscheidt je van de gewone mensen. Je hart verlangt naar contact met hoger ontwikkelde schepselen (Joten) en je wilt de Gjallarbrú oversteken. |
Hoofd: |
Leer bewust onderscheid te maken. Analyseer de verschillen. |
Rechterbeen: |
Ga bewust op weg en steek de Gjallarbrú over. |
Linkerarm: |
Je stelt je open voor de Joten. Of: Je weert scheiding af. |
Rechterarm: |
Je maakt bewust onderscheid. Met je magische zwaard trek je een lijn en verdeel je de mensen. |
Linkerbeen: |
Onbewust ben je op weg naar Jötunheimar. Je huidige gedrag brengt je naar de Gjallarbrú. Hier word je gescheiden van je oude (dierlijke) vrienden. |
Seksualiteit: |
In een relatie kan dit duiden op (echt-)scheiding. Het kan ook duiden op het afscheiden van seksuele partners of vrienden, die je ontwikkeling beperken. |
Definitie: |
De oorzaak van je probleem ligt in scheiding. Discriminatie kan het probleem zijn. (Discriminatie betekent eigenlijk: onderscheid maken. Meestal bedoelt men met discriminatie het maken van onjuist onderscheid. Je discrimineert bijvoorbeeld op huidskleur, terwijl je beter onderscheid kunt maken op basis van geestelijke ontwikkeling.) |
Goed: |
Scheiding of het maken van onderscheid is goed. |
Slecht: |
Scheiding of het maken van onderscheid is verkeerd. |
Verleden: |
In het verleden was je gescheiden of was er een scheiding. |
Heden: |
Je bent nu gescheiden of je bent bezig met scheiden. |
Toekomst: |
In de toekomst word je gescheiden, maak je onderscheid of komt er een scheiding. |
Uitkomst: |
Uiteindelijk komt er een scheiding of word je gescheiden. Jij of een relatie steekt de Gjallarbrú over en zo worden jullie gescheiden. |
Urð: |
Je scheid je af of er komt een scheiding. |
Róta: |
Wortel jezelf in scheiding. Maak je los van je verwanten en steek de Gjallarbrú over. |
Skuld: |
Om je schuld af te lossen dien je Gjallarbrú over te steken en zelfstandig te worden. |
TRANCE-FORMATIE:Een TRANCE-FORMATIE over deze Rune kun je vinden op de CD Runentarot 7, De Zwaarden. Copyright© Andreas Firewolf
1988, 1992, 1995, 1998, 2000, 2001, 2003, 2006, 2010. |
Dit formulier is UITSLUITEND om commentaar te geven op deze pagina. Wat u schrijft kan gepubliceerd worden.
Om een bericht te sturen naar Andreas Firewolf klikt u op Contact formulier
Om feedback te geven op deze pagina klikt u op:
Twee geleide visualisaties leren je de Runentarot heel goed kennen en er mee te werken.
Beknopte autobiografie van Firewolf.
Deze website heeft veel pagina's en veel informatie. Deze pagina geeft u informatie over hoe u door deze websites kunt navigeren.
Over de IJslandse wereldboom:
over de noordse goden en godinnen
over de Joten (vuurreuzen) en hrimthursen (ijsreuzen)
48 lessen over de werelden van het ijs, het vuur, de zee en de wind
Online raadplegen van de Runentarot
25 Runenkaarten, gebaseerd op de oude noorse Runenrij.
De kaart Ginnunga Gap: het misleidende gat, de grote leegte.
48 Wereldkaarten, gebaseerd op de werelden van Yggrdasil.
Vier keer twaalf werelden, overeenkomstig de vier elementen en hun symbolen: Schilden, Drinkhoorns, Zwaarden en Speren.
20 Klasse kaarten.
Vier keer vijf kaarten, overeenkomstig de vier elementen.
Voor ieder element de klassen Knecht, Vrije, Leider, Krijger en Aas.
Online raadplegen van de Runentarot
En we beginnen met Ginnunga-gap.
In het begin was
Ginnungagap
het misleidende gat
de grote jonge chaos.
De werelden van Niflheimar. 12 Wereld kaarten van ijs en mist.
De werelden van Vanaheimar. 12 Wereld kaarten van zee en water.
De werelden van Jötunheimar. 12 Wereld kaarten van vuur.
De werelden van Ásaheimar. 12 Wereld kaarten van wind.
Midgardr of Midden Aarde is de fysieke aarde. De vier elementen komen hier samen. Vader Hemel is het mannelijke element.
is de tweede wereld van Jötunheimar: Aurvangardr. Skírfir de dwerg kan hier je astraal lichaam zuiveren en smeden.
is de derde wereld van Jötunheimar: Höddmímirvidr. Het woud van Höddmímir bestaat uit gouden bomen, gegoten door de vuurreus Hödr.
is de vierde wereld van Jötunheimar: Svarin's Haugr. Hier spookt Svarin in zijn grafheuvel omgeven door vuur.
is de vijfde wereld van Jötunheimar: Múspell. Surtr is de heer van Verandering. Met zijn vlammende zwaard reinigt hij je hart en ziel.
is de zesde wereld van Jötunheimar: Geirrödargardr. Agnar is de heer van Orde. Als je naar deze wereld gaat wacht je een vuurproef.
is de zevende wereld van Jötunheimar: Ókolnir. Hier brouwt Brimir een vurige mede.
is de eerste wereld van Jötunheimar: Grjótúnagardr. In de knetterbergen evolueert Hrungnir.
is de achtste wereld van Jötunheimar: Járnvidr. In het ijzerwoud woont Járnsaxa, de moeder van wedergeboorte.
is de negende wereld van Jötunheimar: Thjódvidr. In het woud van Thjód smeden Thundr en Alsvinnr de vuurrunen.
is de eerste wereld van Jötunheimar: Útgardr. In de uiterste gaarde smeedt Logr een vlammend zwaard.