01-01-2010
Uitgebreide beschrijving:Een zeer uitgebreide beschrijving van deze kaart kun je vinden in mijn boek de Runentarot. |
|
Het plaatje:De hemel is het schedeldak van de oerreus Ýmir. Deze wordt getorst door vier dwergen: Oosten, Westen, Noorden en Zuiden. De bergen zijn gemaakt uit de beenderen van Ýmir. De zeeën en rivieren zijn bloedrood. Zij zijn gemaakt van Ýmir's bloed. In het midden van de aarde staan drie Ásen: Óðinn, Vílir en Vé. Zij hebben de oude oerreus gedood. Óðinn draagt een speer, Vílir (Wil) een zwaard en Vé (wee, smart, heiligdom) een strijdbijl. De wapens druipen van het bloed. Uitleg:De 0 van drinkhoorns toont Jörd (Moeder Aarde) uit wie wij zijn voortgekomen. Jörd is onze grote moeder. De 0 van zwaarden toont ons de hemelvader, of wat er nog van over is. Ýmir was de hemelvader. Zijn schedel is het dak van Sterrenhal. De sterren zijn lampen, die Óðinn ontstoken heeft. Het grote verschil tussen de germaanse mythologie enerzijds en de joods-christelijke mythologie anderzijds zit vooral in de slachting van Ýmir. De Joden en Christenen gedragen zich als brave vaderskindjes, die hun ouders eren ongeacht wat zij doen. "Eert uw vader en moeder" zeggen zij en handelen daar naar. Bij de Germanen hadden de kinderen dezelfde rechten als de volwassenen, en daar handelden zij naar. Toen de oervader Ýmir zich te tiranniek gedroeg, kwamen Óðinn, Vílir en Vé in opstand en rekenden zij genadeloos af met de oude oerreus. En zo rekenden de Germanen ook af met leiders, die niet functioneerden. Als een koning drie jaar lang tegenspoed had, werd hij opgehangen als offer aan Óðinn. Dan nam een ander zijn plaats in. Op die manier voorkwamen de Germanen extreme vormen van machtsmisbruik, zoals we kennen van egyptische farao's, romeinse keizers, joodse priesters en vooral van de rooms-katholieke kerk en de middeleeuwse vorsten. TRANCE-FORMATIE:Een TRANCE-FORMATIE over deze Rune kun je vinden op de CD Runentarot 7, De Zwaarden. |
Betekenis: |
|
Hart: |
Je hart is opstandig. Je wilt de tirannie van de grote vader omver werpen. Je wilt in opstand komen tegen je vader en tegen het gezag. |
Hoofd: |
Richt je aandacht op Ýmir. Analyseer je vader, de overheid en het gebruik van macht. |
Rechterbeen: |
Sta op tegen de grote vader. Bereid zorgvuldig een machtsovername voor. |
Linkerarm: |
Onbewust daag je je vader of het gezag uit. Of: Je weert een revolutie af. |
Rechterarm: |
Bewust steek je je speer in de buik van Ýmir. Bewust val je het gezag aan en neem je de macht over. |
Linkerbeen: |
Onbewust kies je een weg die je in conflict brengt met je vader of met het gezag. |
Seksualiteit: |
Je sekualiteit is gewijd aan de vader of wordt onderdrukt door de vader. Bij een priester duidt dit soms op een man, die celibatair leeft en zijn seksualiteit in dienst stelt van de vader of onderdrukt omdat hij dat moet van zijn innerlijke vader. Bij een vrouw kan dit duiden op een jaloerse (innerlijke) vader, die verhindert dat zij een volwassen vrouw wordt met een normaal seksleven. Het kan ook duiden op een opstand en (symbolische) vadermoord, die gevoed wordt door de opstijgende kundalini-energie. |
Definitie: |
De oorzaak van je probleem ligt bij de grote vader, bij je vader of bij het gezag. |
Goed: |
Opstand tegen de grote vader of het gezag is goed. |
Slecht: |
Opstand tegen de grote vader of het gezag is slecht. |
Verleden: |
In het verleden was je opstandig. |
Heden: |
Je bent nu opstandig. |
Toekomst: |
In de toekomst word je opstandig. |
Uitkomst: |
Uiteindelijk verwerp je het gezag of overwin je het gezag. |
Urð: |
Je bent opstandig of er komt opstand. |
Róta: |
Wortel jezelf in jezelf. Sta op tegen de vader. |
Skuld: |
Om je schuld af te lossen dien je opstandig te worden. |
TRANCE-FORMATIE:Een TRANCE-FORMATIE over deze Rune kun je vinden op de CD Runentarot 7, De Zwaarden. Copyright© Andreas Firewolf
1988, 1992, 1995, 1998, 2000, 2001, 2003, 2006, 2010. |
Dit formulier is UITSLUITEND om commentaar te geven op deze pagina. Wat u schrijft kan gepubliceerd worden.
Om een bericht te sturen naar Andreas Firewolf klikt u op Contact formulier
Om feedback te geven op deze pagina klikt u op:
Twee geleide visualisaties leren je de Runentarot heel goed kennen en er mee te werken.
Beknopte autobiografie van Firewolf.
Deze website heeft veel pagina's en veel informatie. Deze pagina geeft u informatie over hoe u door deze websites kunt navigeren.
Over de IJslandse wereldboom:
over de noordse goden en godinnen
over de Joten (vuurreuzen) en hrimthursen (ijsreuzen)
48 lessen over de werelden van het ijs, het vuur, de zee en de wind
Online raadplegen van de Runentarot
25 Runenkaarten, gebaseerd op de oude noorse Runenrij.
De kaart Ginnunga Gap: het misleidende gat, de grote leegte.
48 Wereldkaarten, gebaseerd op de werelden van Yggrdasil.
Vier keer twaalf werelden, overeenkomstig de vier elementen en hun symbolen: Schilden, Drinkhoorns, Zwaarden en Speren.
20 Klasse kaarten.
Vier keer vijf kaarten, overeenkomstig de vier elementen.
Voor ieder element de klassen Knecht, Vrije, Leider, Krijger en Aas.
Online raadplegen van de Runentarot
En we beginnen met Ginnunga-gap.
In het begin was
Ginnungagap
het misleidende gat
de grote jonge chaos.
De werelden van Niflheimar. 12 Wereld kaarten van ijs en mist.
De werelden van Vanaheimar. 12 Wereld kaarten van zee en water.
De werelden van Ásaheimar. 12 Wereld kaarten van wind.
is de eerste wereld van Jötunheimar: Gjallarbrú. De brug over de Gjallar leidt naar de werelden van het vuur. Módgudr bewaakt deze brug. Alleen zuivere mensen mogen passeren.
is de tweede wereld van Jötunheimar: Aurvangardr. Skírfir de dwerg kan hier je astraal lichaam zuiveren en smeden.
is de derde wereld van Jötunheimar: Höddmímirvidr. Het woud van Höddmímir bestaat uit gouden bomen, gegoten door de vuurreus Hödr.
is de vierde wereld van Jötunheimar: Svarin's Haugr. Hier spookt Svarin in zijn grafheuvel omgeven door vuur.
is de vijfde wereld van Jötunheimar: Múspell. Surtr is de heer van Verandering. Met zijn vlammende zwaard reinigt hij je hart en ziel.
is de zesde wereld van Jötunheimar: Geirrödargardr. Agnar is de heer van Orde. Als je naar deze wereld gaat wacht je een vuurproef.
is de zevende wereld van Jötunheimar: Ókolnir. Hier brouwt Brimir een vurige mede.
is de eerste wereld van Jötunheimar: Grjótúnagardr. In de knetterbergen evolueert Hrungnir.
is de achtste wereld van Jötunheimar: Járnvidr. In het ijzerwoud woont Járnsaxa, de moeder van wedergeboorte.
is de negende wereld van Jötunheimar: Thjódvidr. In het woud van Thjód smeden Thundr en Alsvinnr de vuurrunen.
is de eerste wereld van Jötunheimar: Útgardr. In de uiterste gaarde smeedt Logr een vlammend zwaard.